Marktkraam huren

Enterprise Resource Planning voor verhuurbedrijven

Geplaatst op

Er is tegenwoordig bijna geen bedrijf meer dat geen gebruik maakt van bedrijfssoftware. Daar waar vroeger alles in papieren mappen of hooguit Excel werd bijgehouden, heeft men nu de beschikking over systemen met allerlei functionaliteiten die de bedrijfsbrede processen in kaart brengen.

De verhuursector vormt hierin geen uitzondering op de regel. Wij laten u in dit artikel zien op welke wijze zij kunnen profiteren van de voordelen van ERP- en CRM-software. Maar eerst: wat is dat eigenlijk precies?

ERP: een definitie

De afkorting ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Het voornaamste doel van de software is om de bedrijfsbrede processen overzichtelijk in kaart te brengen. Bedrijven die inzicht hebben op hun lopende, alledaagse processen, zijn in staat om deze zo optimaal en efficiënt mogelijk in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de inzet van het wagenpark, personeel, financiële middelen of onroerend goed.

Het is van cruciaal belang om te allen tijde op de hoogte te zijn van de huidige stand van zaken. Zo zorgt u dat voorraden op peil blijven, communicatie efficiënt verloopt en de bedrijfsdoelstellingen behaald kunnen worden.

 

Customer Relationship Management (CRM)

Voor velen beperkt het softwarepakket zich echter niet enkel tot Enterprise Resource Planning. Nagenoeg ieder bedrijf heeft wel een klantenbestand/doelgroep waarmee ze interactie opzoeken, bijvoorbeeld om hen te interesseren in de producten en/of diensten die zij leveren.

Om deze inspanningen overzichtelijk in kaart te kunnen brengen, werd het CRM-systeem tot leven geroepen. CRM staat voor Customer Relationship Management, in het Nederlands ook wel bekend als klantrelatiebeheer. Het CRM-systeem is een op zichzelf staande module, maar kan eenvoudig gecombineerd worden met ERP-software. Dit brengt zelfs vele voordelen met zich mee: relevante data kan in dat geval eenvoudig van de ene naar de andere omgeving overgedragen worden.

 

Lead- en opportunitybeheer

Het CRM-systeem zelf bestaat doorgaans ook uit meerdere modules die zich allemaal op een ander aspect van het klantcontact focussen.

Zo helpt de module voor leadbeheer bijvoorbeeld bij het proces waarin potentiële klanten worden gecontacteerd en warm worden gehouden, zodat ze uiteindelijk ook besluiten om daadwerkelijk klant te worden. Het nuttige van een CRM-systeem is dat het alle momenten van contact in één opslag inzichtelijk maakt. Mocht een collega bijvoorbeeld afwezig zijn en heeft diegene de klant de vorige keer gesproken, dan kan de ander direct terugzien wat er over dat contactmoment is vastgelegd.

Opportunitybeheer gaat over het analyseren van verkooptrends, projectopbrengsten en de manier waarop bepaalde klantgroepen zich gedragen. Er wordt niet alleen gekeken hoe de bestaande klanten zich gedragen, maar ook het inzicht in de mislukte verkooppogingen stelt de organisatie in staat om dit proces te optimaliseren. Zo verbetert u uw service voor toekomstige contactmomenten.

Bent u benieuwd welke leverancier u eventueel kan helpen met de implementatie van een ERP- of CRM-oplossing? Klik dan hier en vul het formulier op onze vergelijkingspagina in, wij brengen u in contact met geïnteresseerde softwareleveranciers!

Gerelateerde berichten

Over ons

We nemen je graag mee langs de voordelen van lokaal kopen en verkopen. Lees onze leuke blogs!

Contactgegevens

Via info @ marktkraam-huren.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden